"Uczymy Dzieci Programować – podzielmy się radością kodowania"
Data: 06-12-2018 o godz. 23:34:48
Temat: PHP-Nuke


Program edukacyjny "Uczymy Dzieci Programować", w którym uczestniczy nasza szkoła udowadnia, że programowania można uczyć odpowiedzialnie, wplatając go do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści na każdym przedmiocie i w ramach każdej edukacji...


Program ten ma na celu rozwijanie u uczniów algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów i optymalnych rozwiązań. Kodowanie to także rozwój kompetencji społecznych, ale  przede wszystkim wspaniała zabawa dla uczniów. Dla nauczycieli stwarza zaś możliwości podniesienia kwalifikacji poprzez ciekawe warsztaty stacjonarne oraz szkolenia online i udostępnianie materiałów metodycznych. Program jest także dla rodziców wsparciem w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat. Wszystkie szkoły uczestniczące w tym programie są na bieżąco wzbogacane o materiały dydaktyczno – metodyczne.

W ramach tego Programu, klasa IIIa przystąpiła do 3 wyzwań z okazji 100 Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości. W okresie od 13.11.2018 r. do 20.11.2018 roku wykonaliśmy 3 przygotowane przez twórców Programu zadania.  Zadanie pierwsze polegało na stworzeniu kodu w oparciu o wartości, którymi powinniśmy kierować się, na co dzień. Przy tej okazji tłumaczyliśmy znaczenie słowa „patriota” i zastanawialiśmy się, jak we współczesnych czasach możemy okazywać swojej ojczyźnie miłość. Dzieci przygotowały czerwone serduszka i wspólnie stworzyliśmy kod na macie do kodowania. Dzieciom bardzo podobała się ta zabawa i coraz sprawniej posługiwały się przy niej strzałkami kierunkowymi na macie. Kolejny dzień wyzwania upłynął na zakodowaniu flagi Polski. Przedstawialiśmy na macie do kodowania położenie naszego kraju oraz sąsiadujących z nim państw. Następnie uczniowie kodowali flagę na tablicy interaktywnej i odczytywaliśmy współrzędne poszczególnych punktów tworzących flagę. Było to zadanie dla wytrwałych i cierpliwych, bo  wymagało skupienia i doskonałej orientacji.  Ostatnim wyzwaniem było stworzenie gry planszowej pn. „Znam swój kraj”. Zanim przeszliśmy do jej tworzenia, uczniowie podzieleni na grupy, budowali na macie do kodowania znane budowle z kolorowych kubeczków. Pomagały nam w tym zdjęcia, które wcześniej wszyscy przygotowali w domu.  Okazało się, że zadanie to nie jest tak proste, jak spodziewaliśmy się. Po tej zabawie wspólnie przygotowaliśmy olbrzymią planszę do gry, na której rozmieściliśmy wszystkie pola. Potem uczniowie stworzyli zasady gry i sposób punktacji. Po  ukończeniu gry mogliśmy oddać się wspaniałej zabawie i poszerzać wiadomości o naszym kraju. Pytania, które ułożyliśmy, dotyczyły sławnych Polaków, ciekawych miejsc w Polsce oraz słynnych budowli. Uczniowie zaprosili do zabawy dzieci ze świetlicy szkolnej i tam potoczyły się nasze rozgrywki. Dzieci wykazały się doskonałą znajomością wiedzy o Polsce. Udowodniły raz jeszcze, że nauka nie musi być nudna i można się uczyć również poprzez zabawę.

W ramach uczestnictwa w wyzwaniu „100 - lecie Odzyskania Niepodległości z Uczymy Dzieci Programować” – rozmawialiśmy o tym, co oznacza trudne słowo „patriotyzm”, jak można okazywać miłość do Ojczyzny w czasie pokoju, co to znaczy być Polką i Polakiem oraz jakimi cechami powinni się kierować młodzi patrioci. W odpowiedzi na te pytania pomógł nam wiersz „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy. Myślę, że były to ciekawe zajęcia i godny sposób uczczenia tak doniosłej Rocznicy. Na koniec wyzwania wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowe certyfikaty, potwierdzające udział w tym programie.

Anna Pondo
wychowawczyni klasy IIIa









Artykuł jest z Strona Szkoly Podstawowej w Tyczynie
http://www.sp-tyczyn.szkoly.itl.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.sp-tyczyn.szkoly.itl.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1062